Need for speed: Shift

23.08.2009 15:52

Po ne příliš úspěšném pokusu o oživení série jménem Undercover vsadily v EA na zcela jinou kartu a nechali vývoj nového dílu na jiném týmu - Slightly Mad. Ten celou hru

pojal trochu jinak a bude se snažit navrátit ztracenou důvěru a přilákat i fanoušky, kteří nad celou sérií definitivně zlomili hůl.

 

 

Zásadní změnou je přesunutí zpět na okruhy a naprosté vypuštění města, po kterém by se dalo jezdit. Na pozadí hry jsme se ostatně podívali již v našem preview a pokud se tedy chcete dozvědět obecné informace, podívejte se tam. My se zaměříme výhradně na to, co nám bylo prezentováno v EA na předváděčce s názvem Shiftroom III, kde jsme si hru mohli zahrát a prohlédnout si, co nabízí.

 

 

Hlavním lákadlem má být režim kariéry, který klasicky povede od začátečnických pokusů v prvním vozidle až po koupi závodního speciálu. Jako první, co po vás hra bude chtít je projet si testovací okruh s vozem BMW

M3, podle kterého vás hra ohodnotí a navrhne obtížnost přímo pro vás. Ta je nastavena v několika úrovních od asistenčních systémů, přes inteligenci soupeřů až po destrukci vozidel. Tento závod jsme zkoušeli několikrát a skutečně podle stylu jízdy hra hezky vyhodnotila, na jakou obtížnost se hodíme. Jen se nikdy nepovedlo projet závod tak, aby nám byla nabídnuta ta nejtěžší. Po testovacím kole již následuje ostrý závod, kde podle umístění získáte peníze, maximálně 40 000, na nákup svého prvního vozu.

 

 

Režim kariéry rozdělen na celkem padesát úrovní, které značí, kolik závodů máte v dané chvíli dostupných. Závody jsou samozřejmě rozděleny do různých typů a skupin a teprve po dokončení jedné skupiny se otevře některá další. Krom toho tu jsou speciální

pozvánky do závodů mimo hlavní pořadník, které získáte jen při splnění předem daných podmínek. V rámci takového závodu si klidně na začátku hry můžete vyzkoušet nějaké nadupané Pagani a zazávodit si na nějakém zvláštním okruhu. V případě výhry dostanete zajímavé ocenění, ale vozidlo vám zůstane nadále zapovězeno, než si ho zakoupíte v obchodě.

 

 

Váš jezdec bude v rámci závodu různě odměňován za různé činnosti. Například za smyky, projíždění zatáček ve správné stopě a podobně. Tento systém nám hodně moc připomněl postarší, ale jedny z nejlepších závodů pro Xbox360 - Project Gotham Racing 4, kde jste byli odměňováni úplně stejně pomocí bodů Kudos. Za různé styly jízdy jako je agresivita nebo přesnost dostanete určité body, které rozvíjí schopnosti vašeho řidiče

. Dále získáváte v závodech hvězdy. Těch je v každém závodě pět až osm, přičemž za první místo jsou tři, za druhé dvě a za třetí jedna. Další hvězda je za speciální úkoly jako například projet všechny zatáčky bez chyby a podobně a pak také hvězda za nejvíce získaných bodů. Tyto hvězdy slouží pro odemykání dalšího postupu ve hře.

 

 

Aby toho nebylo málo a nepletlo se to, poslední věcí, kterou můžete získávat jsou odznaky. Ty budou společné pro všechny platformy a budete je moci prezentovat na svém profilu na internetové stránce Shift. Každý odznak se skládá z několika specifických úkolů, které musíte splnit. Je to v podstatě obdoba achievementů. Například musíte najezdit X kilometrů ve vozech z evropských továren, k tomu projet co nejvíce zatáček přesně a další úkoly, aby se vám otevřel jeden odznak. Některé budou skutečně těžké a počítají se skrze celou hru.

 

 

To by bylo vše k hodnocení závodů a podívejme se na něco, co ovlivní samotné závodění. Mnoho z vás má jistě rádo tunning a očekávají, jak to bude vyřešeno. Předvedeny nám byly různé stupně tunningu určené pro různé hráče. Ti, kteří se s tím nechtějí moc patlat si prostě koupí vylepšující balíček například pro brzdy a tím pádem má automaticky zlepšeny brzdy. Na druhou stranu, kdo tomu rozumí a chtěl by se trochu porýpat pod motorem, má samozřejmě šanci. Hra obsahuje více než dvě stovky různých posuvníků, kterými lze nastavit vše od nastavení tlumičů, přes diferenciály až po nastavení přítlačných křídel, takže si užije i profík. Samostatnou kapitolou je pak vzhledový tunning, který obsáhne nové součásti karosérie, díly a barevné provedení. Pomocí různých typů barevných podkladů, nástřiků a samolepek si můžete vozidlo přizpůsobit tak, jak se vám zlíbí.

 

 

Samotné závodění jsme si vyzkoušeli na několika tratích, kterých bude ve hře celkem šestnáct, ale budou v různých variantách (zrcadlové, zrcadlové obrácené a podobně), což dá dohromady zhruba padesát variant okruhů. Některé okruhy jako například Nordschleife jsou založeny na reálných závodištích, jiné budou zcela smyšlené pouze pro účely hry. Vozidla se ovládají dobře a je cítit, že fyzika poskočila o hodný kus dopředu, protože každé vozidlo se chová tak, jak by se

od něj dalo očekávat. Novinkou je propracovaný pohled z vozidla včetně kokpitu, který jsme v předchozích dílech léta postrádali.

 

 

Samostatnou kapitolou je destrukce vozidel, které se série NFS vždy trochu vyhýbala a pokud už ve hře byla, neměla velký vliv. Ve Shift to bude jinak. Předně je možné si nastavit několik variant poškození vozidla. Na výběr je pouze vzhledová destrukce, kdy se bude vozidlo ničit jen na pohled a sebevětší poškození nebude mít vliv na jízdu. Druhou variantou je destrukce, která ovlivní jízdní vlastnosti a vozidlo třeba bude plavat v zatáčkách. Při jednom ze závodů se nám povedlo kompletně očesat Pagani Zonda, které poté vypadalo jako karoserie na kolečkách. Hezké je, že se vše nejen prohýbá, ale také některé části odpadávají. Vozidla se ale nedají kompletně zničit, respektive jako bylo v předchozích závodech „Totaled".

 

 

Dalším typem závodů, které jsme si vyzkoušeli je driftování. To se odehrává na speciálních úsecích, které se několikrát projíždí a bere se nejlepší čas. Pokud jste viděli v televizi některé záběry například ze Strahova, tak podobným posunem prošly závody v Shift. Problém je, že se nám i na střední obtížnost zdály hodně těžké a kolega, který hodně dobře ovládal všechny předchozí díly, měl problém vůbec dojet do cíle. Speciální vozidlo BMW s náhonem na zadek, které je určeno jen pro drifty, se velmi snadno přetáčí a vůbec není snadné udržet stopu, natož driftovat. Snad to spraví trénink. A poslední typ závodů, který jsme zkoušeli je Battle, což je závod ve dvou, který jsme viděli již v předchozích dílech, ale s tím rozdílem, že na výběr jsou pouze dvě vozidla, vy si vyberete jedno a soupeř má to druhé. Většinou se jedná o nějaké super namakané káry, které v té době nemáte šanci za peníze nakoupit.

 

 

Jelikož jsme si na předváděčce uspořádali takový malý turnaj o nejlepší čas kola, měli jsme možnost také vidět novinku, která má zabránit podvádění v multiplayerových závodech a především penalizovat hráče za krácení tratě. Pokud jsme v zatáčce hodně přejeli přes trávu, nebo vyjeli mimo trasu z kuželů, dostali jsme první varování, které podruhé vyústilo v diskvalifikaci a čas se nezapočítal. Je třeba říci, že hra posuzuje vyjetí z trati poměrně citlivě a nikdy se nám nezdálo, že by nás trestala zbytečně.

 

 

Vzhledová stránka hry se více přiblížila realitě a ubylo různých odlesků a především lesknoucí se silnice. Vozidla vypadají skvěle, jak můžete vidět na screenshotech a destrukce, která probíhá v mnoha úrovních mění vozidla doslova za pochodu. Soud si určitě necháme na recenzi, protože jsme nevyzkoušeli různé typy nastavení obrazu, ale přesto konstatujeme, že Shift prostě vypadá dobře.

 

 

Celkově se nám Need for Speed Shift hodně líbí a dost možná je to správná cesta, kterou se skomírající značka vydala. Je sice pravda, že na hře jsou cítit vlivy jiných her jako Project Gotham Racing, Forza nebo Gran Turismo, ale hra si nese své pozadí ve formě kariéry, nabízí spoustu hodnotících měřítek a uspokojí jak začátečníky tak pokročilé díky možnostem nastavení obtížnosti a třeba i tunningu. Po dlouhé době je to myslíme díl, na který se můžeme hodně těšit. A vyjde již brzy, v září.



Web nabytý informacemi o hrách! Counter strike... The Sims 3... GTA... Downloady, wallpapery, servery pro online hraní, trailery a mnoho dalšího jen u G&P