Za email by se mělo platit! Šaší Yahoo
Nevyžádaná pošta obtěžuje milióny lidí po celém světě. Zaměstnanci internetového portálu Yahoo ale přišli na způsob, jak by mohlo ubýt velké množství spamu. Chtějí toho docílit pomocí takzvaných elektronických známek, které by byly obdobou tradičních poštovních variant. To by mělo pomoci odlišit opravdové e-maily od spamu. Upozornil na to zahraniční server Tech Radar.

Spam existoval dříve než internet
Dávno před zrodem internetu dnešní podoby proběhla aféra, kterou lze označit za zrod spamových zpráv. V květnu 1978 odeslal obchodník Gary Thuerk příjemcům pošty v síti Arpanet zprávu s pozvánkou na promo akci nového počítače. Nevyžádaná pošta byla vlastně prvním spamem, ačkoli tento název se začal používat až o patnáct let později.
Teprve v roce 1993 přišel administrátor sítě Usenet Joel Furr s pojmem spam – nevyžádaná pošta. Furr se inspiroval svým oblíbeným seriálem Monty Python a skečem o mase v konzervách, na kterých si skupina Vikingů pochutnávala a opěvala ho: „Spam. Spam. Spam. Spam. Spam.“ Spam je obchodní značka konzervy s vepřovou šunkou. Název vznikl zkrácením slov sp(ice) a (h)am – koření a šunka.
Podle bezpečnostní analýzy antivirové společnosti Symantec za poslední dva roky výrazně narostl počet nevyžádané pošty téměř o deset procent. V současnosti tak nevyžádaná pošta představuje již 85,3 procenta z celkové e-mailové komunikace. Naposledy byla taková míra spamu zaznamenána v září roku 2007.
Dnes 10:52
Podle návrhu by každý člověk zakoupil za jeden americký cent , což je asi 18 haléřů, elektronickou poštovní známku. Tu by jednoduše připojil ke každému odeslanému e-mailu, přičemž každá známka smí být použita pouze jednou.
Spamové filtry v poštovních programech by poté automaticky třídily e-maily. Ty, které nemají ověřenou poštovní známku, by byly zařazeny mezi nevyžádanou poštu.
Při zakoupení elektronické známky by lidé peníze posílali na účet CentMail, což je název celého projektu zaměstnanců společnosti Yahoo. Celý výtěžek by byl následně poukázán na dobročinné účely.
Placené e-maily zkomplikují život firmám
Zavedení elektronických známek by jistě zkomplikovalo život počítačovým pirátům, kteří rozesílají milióny nevyžádaných zpráv každý den. Zároveň by ale tato iniciativa mohla ublížit i firmám.
Prodejci totiž svým zákazníkům často posílají informace o nových produktech a službách, o které mají lidé zájem. "Rozesílat informační e-maily ve velkém by nás přišlo na milióny,“ napsal jeden z prodejců v diskuzi pod článkem na serveru Tech Radar.
Zavedení poštovních známek se nelíbí ani samotným uživatelům. "Proč bych měl platit za něco, co je už léta na internetu zadarmo? Stačí mít dobrý spamový filtr a nic mě neobtěžuje,“ rozčiloval se jeden z diskutujících.
Na celém světě přibylo extrémní množství spamu
Iniciativa zaměstnanců společnosti Yahoo je ale opodstatněná. Podle aktuální analýzy antivirové společnosti McAfee přibylo množství nevyžádané pošty ve druhém čtvrtletí letošního roku o rekordních 141 procent.
"Skok, který jsme mohli zaznamenat v množství spamu i aktivitě botnetů v posledních třech měsících, je skutečně znepokojující. Hrozba rodiny škodlivých kódů Auto-Run navíc neustále roste,“ řekl Mike Gallagher, prezident laboratoří Avert Labs společnosti McAfee.