Cryostasis

01.11.2009 13:08

I když si mnozí hráči myslí, že hororové hry jsou v dnešní době již „out“ a že zcela vyčerpali všechny možné zápletky a příběhy, není to docela pravda. Cryostasis, ruská příměs do hororových vod, se už od začátku jevil jako zajímavá hra, jak příběhem, tak zpracováním vůbec. Jak ale dopadla celá hra ve finále? Splnili autoři všechny sliby?

Už vesměs pochybný se jeví samotný příběh. Píše se rok 1981. Člen meteorologického svazu, Alexej Nesterov, je vyslán někde k polárnímu kruhu, aby objasnil zmizení atomového ledoborce s příznačným názvem Severní vítr. Loď se mu na(ne)štěstí podaří objevit, zamrzlou a liduprázdnou. Tedy, ne zase tolik. Jak totiž brzo zjistí, chodby Severního větru nejsou až tak prázdné, jak se na první pohled mohlo zdát…

Také můžete zhlédnout trailer z této hry (02:43).

Po počátečním rozkoukání se dostávají ke slovu dvě prvky, na které tvůrci a vůbec celá hra sází nejvíc, a sice Nestorovou schopnost nazvanou Mentální echo a systém doplňování zdraví, kdy je vašim jediným zdrojem života na lodi teplo ze žárovek či generátorů, které zapnete. Nad příslušným zdrojem světla stačí chvíli podržet ruce, než se zahřejete (rozuměj než se naplní váš indikátor tepla) a vesele můžete pokračovat dál. Mentální echo funguje jednoduše – u některých mrtvol se můžete skrze jejich myšlenky vrátit posledních pár minut před jejich smrtí zpět v čase a změnit jejich osud.

Co se týče zbraní, zde už Cryostasis trochu pokulhává. Střelných zbraní se dočkáte až někdy za první třetinou hry, do té doby si budete muset vystačit s řetězy omotanými kolem ruky. Ani palných zbraní není přehršel. Jedná se o základní zbraně té doby jako puška Mosin Nagant či samopal PPSh. Samotné zaměřování je pak dalším bojem navíc. Od boku je téměř nemožné něco trefit, zatímco zaměřování zbraní zaměřuje až příliš. Malý počet zbraní dle slov autorů slouží k navození pocitu reálnosti a strachu. Škoda jen, že spousta předmětů ležících na palubě lodi, jako například lopaty, se nedá uchopit do rukou a použít.

Nepřátelé jsou v Cryostasis samozřejmě tuze odolní. Radioaktivita společně se silným mrazem udělali své. Proti jednomu se to ještě jakž-takž dá zvládnout, když na vás zaútočí skupinka, tehdy nadobude pojem survival horor pravého významu. Bohužel takových opravdu hororových zážitků ve hře moc není, také kvůli tupé umělé inteligenci. Nejvíce asi překvapí boss v podobě obrovského ledového obra se samopaly, jinak se ale budete při procházení lodí spíše nudit, než bát. Není to způsobeno jenom absencí jakékoliv hudby, ale také tím, že Severní vítr se skládá z nekonečného počtu místnosti podobných jako vejce vejci. Rozdíl se dá poznat pouze v odlišném umístnění dveří ve zdech, jinak budete mít neustále pocit, že tady jste už jednou byli, přitom to nemusí být úplná pravda.

Cryostasis se pyšní titulem „druhá hra využívající PhysX efekty“. Možná tak při stoupání páry, vlajících pytlovin či proudící vody (která se nachází uvnitř trupu lodi s teplotou hluboko pod bodem mrazu) je to opravdu znát, ovšem vzhledem k opravdu vysokým nárokům na hardware bychom čekali mnohem víc. Suma sumárum, tvůrci z Action Forms by možná udělali líp, kdyby se vyvarovali tolika chybám a nelogickým jevům, aby pak plná cena stála za to. Hru bych si totiž představoval spíše jako budgetový titul, za málo peněz přiměřeně muziky. Takhle nejspíš Cryostasis skončí hluboko pod bodem mrazu.

 



Web nabytý informacemi o hrách! Counter strike... The Sims 3... GTA... Downloady, wallpapery, servery pro online hraní, trailery a mnoho dalšího jen u G&P